Tuesday, February 9, 2010

Aki Haji Tahir



Aki Haji Tahir ni ada beberapa orang anak
tetapi yang saya ingat cuma PakNgah Yas saja.

Al Fatehah kepada Arwah PakNgah Yas

Ayah Hussien langsung tiada didalam ingatan saya, cuma saya kenal sangat dengan anak-anak beliau iaitu Ngah Siteh, Kak Intan dan Kak Lijah. Seorang lagi anak Ayah Hussien ini ialah Din, saya sudah lupa nama sebenarnya dan tidak tahu dimana ia berada.

Kenangan bersama Aki Haji Tahir sangat manis. Dalam tahun 60an Che' Hawa membawa saya ke Pelabuhan untuk menghantar suaminya Aki Haji Long ke Mekah. Aki Haji Tahir sempat membawa saya masuk kedalam kapal Malaysia Raya (atau Malaysia Kita - tak ingat) untuk melihat kabin tempat menginap Aki saya semasa didalam pelayaran. Sebagai seorang kanak-kanak kampong yang tak pernah keluar desa, saya sangat terpesona melihat kabin kapal kelas dua dimana paip pada sinki nya ada air panas dan air sejuk

No comments:

Post a Comment